8 July 2015

GRASPOP 2015 | FRIDAY


Graspop 2015 was mijn vijfde Graspop ooit. Five years in a row, bitches! Doorheen de jaren is het festival steeds groter geworden en lokt het steeds meer mensen. Zo was de zaterdag van deze editie helemaal uitverkocht. Crazy! Maar goed, we beginnen bij het begin: vrijdag 19 juni 2015. Donderdag kon ik er helaas niet bij zijn, maar vrijdag begon de pret!

Combi-bandje 2015 

Alle foto's zijn door mij gemaakt en mogen niet zonder mijn toestemming gebruikt worden!

De eerste band die we gingen kijken op vrijdag was de Belgische band King Hiss. Ik had namelijk een superenthousiaste review over hun laatste album gelezen, dus ik besloot dat het de moeite waard was om nog voor het middaguur al op de wei te staan. Ze stelden niet teleur, maar helemaal overtuigd waren we niet.

King Hiss

Even later gingen we dan ook door naar de volgende band om mijn lijstje: The Dead Daisies. Deze Australische band was overdonderend goed. We waren allemaal meteen overtuigd en hebben ons dan ook goed geamuseerd tijdens het (veel te vroege - volgend jaar een beetje later plaatsen aub, Graspop!) optreden van deze talentvolle mannen!

The Dead Daisies
De volgende band op ons lijstje speelde pas in de late namiddag, dus we besloten bij de mainstages te blijven kijken. Next up: H.E.A.T! Deze Zweedse band was verrassend goed. Eén van onze ontdekkingen van dit jaar! De zanger was helemaal loco, maar weet heel goed hoe hij het publiek mee moet krijgen en maakte zichzelf ontzettend populair door midden in het publiek te springen en (al zingend - zonder af te wijken van zijn tonen, chapeau!) selfies te maken met enkele fans. 
Nog gauw een shoutout naar de drummer, met zijn megacute lach!

H.E.A.T
Butcher Babies was een ware verschrikking, waar we dan ook letterlijk van wegliepen, recht in de armen van In Hearts Wake
Voor mij niet veel beter, maar mij vriend kon deze band wel smaken, al waren de clean vocals toch vaak redelijk vals. 
Thunder was een heerlijke old school rock 'n roll band, die ik zeker wel kon smaken, maar ik miste toch wat energie in de show. Vervolgens Asking Alexandria. Niet slecht, maar iets te veel fangirls en de growls waren niet helemaal ons ding.

Thunder
Dan was het eindelijk tijd voor de volgende band op ons lijstje: Epica. We hadden deze Nederlanders twee weken eerder nog gezien op Fortarock, waar we niet helemaal overtuig waren, maar op Graspop konden we ze weer wel smaken. Wel jammer dat de vocals van Simone niet altijd even luid en duidelijk waren, al ligt dat niet aan de band.

Epica
Cavalera Conspiracy: not our cup of tea! Gelukkig werd deze band opgevolgd door Slash ft. Myles Kennedy & The Conspirators. Geweldig optreden! Al moet ik wel toegeven dat ik ze de vorige keer (ik denk in 2012, correct me if I'm wrong) toch net dat tikkeltje beter vond!

Slash ft. Myles Kennedy & The Conspirators
De Zweden van In Flames maakten minder harde muziek dan ik verwacht had en ik was er uiteindelijk wel voor te vinden, al bleven we toch maar van op een afstandje kijken. Die mosh- en cirkelpits spreken me niet echt hard aan.

Even later was het de beurt aan KISS om de wei te bekoren met hun muziek en show! Deze mannen hebben járen ervaring in de showbissindustrie en dat merk je. Ondanks hun leeftijd kunnen ze allemaal nog makkelijk zingen, hun instrument bespelen en een gigantische show brengen. Heerlijk! Vuurwerk, een lift tussen de PA en het podium, een uitklapbaar podium, een drumstel dat in de lucht vliegt, ... Noem maar op. They had it all and they gave it their all!


Kiss
Als je dacht dat het na Kiss gedaan was... Wel, eigenlijk had je gelijk. Marilyn Manson stond nog na Kiss op de planning en ik wilde hem een eerlijke kans geven, maar helaas. Hij kwam alleen maar creepy over, er zat telkens veel tijd tussen alle liedjes en hij kon gewoonweg niet op tegen Kiss. Ik was duidelijk niet de engie persoon die dit dacht, want de wei, die bij Kiss nog zo vol stond, was nu zo goed als leeg.

Lege wei bij Marilyn Manson

Aantal geziene bands: 11 
(King Hiss, Butcher Babies en Marilyn Manson tellen niet mee, daar heb ik maar kleine stukjes van gezien)
Hoogtepunt(en) van de dag: The Dead Daisies, H.E.A.T en KISS
Teleurstelling(en) van de dag: Butcher Babies en Marilyn Manson



Graspop 2015




No comments:

Post a Comment

Thanks for sharing your opinion!