19 June 2015

FORTAROCK 2015

Zaterdag 6 juni 2015 was het tijd voor Fortarock. Mijn vriend en ik hadden, na lang twijfelen, last minute besloten om naar het festival te gaan. De line-up sprak ons niet superhard aan (dit in tegenstelling tot vorig jaar), maar we konden beiden wel een festivaldagje gebruiken. Bovendien waren de tickets helemaal niet zo duur, dus we besloten er gewoon heen te gaan... And it was a lovely day!


Alle foto's en teksten zijn gemaakt door mij en mogen niet gebruikt worden door anderen, zonder mijn toestemming.


Toen we aankwamen op het festivalterrein was de Noorse band Leprous net begonnen met spelen. Mijn vriend had me hier eens een nummer van laten horen en dat klonk niet slecht, dus we haastten ons naar dit optreden. We konden nog net enkele nummers meepikken, vooraleer we naar de Zweden van Enforcer gingen kijken. We kenden deze band niet, we hadden er zelfs nog nooit van gehoord, maar ze vielen reuzegoed mee. Mijn vriend was niet helemaal overtuigd, maar ik vond ze geweldig! De band kreeg het publiek niet goed mee (such a shame), maar bracht kwaliteitsvolle nummers en had er zelf duidelijk ook veel plezier in. En het zijn Zweden... Just saying!


Hierna gingen we bonnetjes halen en besloten we voor de Mainstage te wachten tot Godsmack begon. Ik kende deze band niet (ook al had ik ze blijkbaar al eens live gezien volgens mijn vriend), maar mijn vriend beschreef hun muziek als die van Metallica. 
Deze band was duidelijk pakken bekender dan Enforcer (die voor hen op hetzelfde podium speelde) en dat merkte je duidelijk aan hoe hard het publiek meedzong- en sprong! De sfeer zat erin en ik was zeer aangenaam verrast door deze band (en hun drumsolo's!). See you again at Graspop, Godsmack!


De volgende band die we die dag ontdekten, was Flotsam & Jetsam. We gingen van op een afstandje naar deze band luisteren en waren beiden aangenaam verrast door hun muziek, dus we besloten eventjes te blijven zitten. Daarna gingen we echter terug naar de mainstage, waar Papa Roach zou optreden. We stonden redelijk ver vooraan, maar door de vele fangirls en harde -onvriendelijke- moshers, stonden we al gauw wat meer naar achter. Dit was de tweede keer dat ik Papa Roach live zag, maar deze keer kende ik tenminste enkele nummers. De band is live heel goed, maar ze trekken een vreemd en onaangenaam publiek aan!


Na Papa Roach gingen we naar Red Fang kijken. Weer een onbekende band voor ons beiden, maar deze band konden we toch ook wel smaken. We besloten echter na een tijdje om toch weg te gaan bij de band en naar de metal market van het festival te gaan, waar zowel mijn vriend als ik uiteindelijk weer veel te veel cd's kochten. What else did you expect?

Tijdens Lamb Of God gingen we eten en gewoon chillen, want we zijn geen fans van het genre. Veel mensen op Fortarock blijkbaar wel, want de wei stond goed vol. We zaten aan de kant van het podium, waar Hatebreed even late begon te spelen. Het werd er echter veel te druk naar onze zin, dus besloten we naar Clutch te gaan kijken. We waren niet overtuigd, maar het was in elk geval meer ons ding dan Hatebreed!

Bij Epica stonden we weer meer vooraan, maar door de -duidelijk niet Belgische- geluidsnormen, besloten we al snel naar helemaal achteraan het festivalplein te gaan. En zelfs daar klonk de muziek nog steeds te luid om geen oordoppen in te doen. Ik was nooit fan van de Belgische geluidsnormen (maximum 100 db), maar ik heb ze leren appreciëren en mijn oren ook!


Vervolgens gingen we kijken naar Venom, een blijkbaar oude en bekende band. Ik had er nog nooit van gehoord en wist totaal niet wat ik ervan moest verwachten, maar deze oude Engelse rockers konden me wel bekoren met hun muziek. We bleven chillen bij deze band tot Slipknot begon. Of Snotlip, zoals mijn vriend en ik ze liever noemen. We zijn allebei geen fan van deze band, maar we besloten ze toch weer een kans te geven. Na een tweetal nummers gingen we dan uiteindelijk toch door. Nope, ze hebben ons weer niet overtuigd. Maybe next time!



Onze dag op Fortarock 2015 was heel aangenaam. We hebben enkele band leren kennen,waar we nog nooit van hadden gehoord. We hebben cd's gekocht, we hebben gerelaxt, ... Het was zalig! See you next year, Fortarock! 


Next up: GRASPOP METAL MEETING 2015! Stay tuned!

No comments:

Post a Comment

Thanks for sharing your opinion!