9 July 2014

GRASPOP 2014 | FRIDAY

Dit was het vierde jaar op rij dat je mij gedurende een weekend eind juni op een wei in een Kempisch dorpje kon terugvinden. Het laatste weekend van juni 2014 vond namelijk Graspop Metal Meeting weer plaats in Dessel, België. Dit festival wilde ik voor geen geld ter wereld missen! Niet alleen was de line-up weer fantastisch, maar ik keek ook al het hele jaar weer uit naar die typische, iedereen accepterende, Graspopsfeer. Ik maak per dag een verslag van dit weekend, omdat ik mijn 'avonturen' graag wil delen met wie ze wil lezen. Laat me zeker iets weten als jij ook naar Graspop gaat. Misschien kunnen we eens samen gaan en wie weet sta jij volgend jaar dan ook in mijn verslag!

ENGLISH: I've been going to Graspop Metal Meeting for four years now. This festival takes place in a small town in the Belgian countryside, not too far from where I live. I like this festival so much! The line-up is always good, but I especially like the typically, accepting everybody, Graspop atmosphere. I am making a daily report of this long weekend, because I like to share my 'adventures' with anybody who'd like to read them. Be sure to let me know if you go to Graspop too. Perhaps we can go together next year and perhaps you'll be in my report as well then!




Alestorm was de eerste band die speelde op vrijdag en ik moest en zou er weer bij zijn. Dit was de vierde keer dat ik hen live zag en hun optredens lijken elke keer weer leuker te worden! Mosh pits à la volonté, een heleboel crowdsurfers kwamen over ons heen, een gigantische wall of death vond plaats en er werd zelfs geroeid. Yeah, you heard me, geroeid! Sfeer tot en met!

ENGLISH: The first band I saw play live that Friday was Alestorm. It was the fourth time I saw them live and their gigs seem to become more and more fun everytime! There were lot of mosh pits, tons of crowd surfers, a gigantic wall of death and even some rowing. Yeah, you heard me, rowing! The atmosphere was amazeballs!


Na Alestorm gingen we van een afstandje kijken en luisteren naar Seether. Ik kende hem eigenlijk alleen maar van Broken, zijn geweldig mooie samenwerking met Amy Lee van Evanescence. Shame on me, want wat een talent heeft deze man zeg! Ik ben helemaal weg van zijn rauwe stem en na zijn optreden te hebben meegemaakt, heb ik er meteen meer muziek van opgezocht!

ENGLISH: After Alestorm we went to see Seether from a little distance. I only knew him from Broken, his beautiful collaboration with Amy Lee from Evanescence. Shame on me, because this man is talented! I love his raspy voice and after his performance I decided to look him up!


Tegen de avond gingen we naar Steel Panther kijken. Ik kende de naam, maar daar bleef het dan ook bij. Ze deden me een beetje aan Twisted Sister denken qua looks, maar echt diepgaande teksten waren toch niet te vinden tijdens hun show. Maar oh god, wat een rock 'n roll show! Ik heb nog nooit zoveel boobies gezien tijdens een optreden! Ook werden er steeds meer meisjes op het podium gevraagd, werd er een lesbische kus gegeven en werd er heel wat aan grinding gedaan op het podium. "You don't get to see this at a Justin Bieber concert!" en "Death to all but metal!" waren de mooie, 'wijze' woorden van de frontman! FUCK YEAH! Deze show was echt één groot feest!

ENGLISH: Time for Steel Panther then! I only knew the name, but none of their songs. Their looks kinda reminded me of Twisted Sister, but that's as far as the comparison goes, because really deep lyrics isn't particularely what Steel Panther is known for. Thay are known for thei rock 'n roll shows! Never have I seen so many boobies during one show! They kept on inviting girls on stage, some of them were even kissing at some point and damn, a lot of grinding was going on on that stage. "You don't get to see this at a Justin Bieber concert!" and "Death to all but metal!" were the frontmans nice, 'wise' words. FUCK YEAH! Their show was one hell of a party!



Meteen na Steel Panther was het tijd voor Doro om op te treden. Een optreden waar ik toch wel erg benieuwd naar was, aangezien ik wel te vinden was voor haar muziek, terwijl mijn vriend er niets aan vond. Well, she proved him wrong! Doro is een oudere, maar zeer actieve blondie! Live is ze toch net dat tikkeltje harder dan op cd en dat konden we allebei wel appreciëren.

ENGLISH: Immediately after Steel Panther it was time for Doro to perform. A performance that I was very curious for, because I kinda liked her music, but my boyfriend seemed to couldn't care less. Well, she proved him wrong! Doro might me a bit older, but she's still a very active blondie! Her music is a bit harder and louder live compared to her music on cd. Something me and my boyfriend could appreciate!


Na een kort dutje te hebben gedaan, ging ik naar Avenged Sevenfold kijken. Dit was de tweede keer dat ik deze band live zag, maar deze keer vond ik ze wat tegenvallen. Hun nummers zijn goed gebracht en talent hebben ze zeker genoeg, maar ik had het gevoel dat ze deze keer het publiek niet helemaal meekregen.  De regen tijdens hun show hielp ook niet echt mee natuurlijk. Jammer!

ENGLISH: After taking a short nap I went to see Avenged Sevenfold. This was the second time I saw them live and last time was amazing, but this time they kinda seemed to fail me. Their songs were very well performed, but I got the feeling they weren't able to get the audience to do whatever they wanted them to do. The rain during their show wasn't exactly helping either. Such a shame!


Na Avenged Sevenfold was het tijd om naar de headliner van de dag te gaan kijken: Sabaton. Mijn vriend en ik hadden pasjes voor het skydeck gewonnen en besloten vanaf daar naar de show van Sabaton te kijken. We gingen echter al snel terug op de wei staan, want hoewel Sabaton een band is die veel sfeer met zich meebrengt, was er niet veel sfeer op het skydeck. Leuke, maar niet geweldige, show van Sabaton. Ik vond het wel ontzettend cool dat ze Midsommar vierden op het podium, ook al was die Zweedse feestdag toen al een week geleden. Ook heeft de zanger van vest gewisseld met iemand uit het publiek en hebben ze op verzoek van het publiek YMCA gezongen. Because why the hell not?!

ENGLISH:  After Avenged Sevenfold it was time to check out the headliner of that Friday: Sabaton! My boyfriend and I had won tickets for the skydeck, so that's where we went. Very nice view, but that's about it. There was absolutely no atmosphere at all, so we decided to leave the skydeck and just go and stand between all of the other people. I liked Sabaton their whos, but I wasn't blown ayway by it. What I really did like about their show was that they decided to tell everybody a bit more about typical Swedish holidays, like Midsommar. The singer also exchanged his vest with someone out of the public and as requested by the audience they sang YMCA. Because why the hell not?!


Ondanks het -typische Belgisch- wisselvallige weer, was vrijdag was alvast een geslaagde dag: veel leuke shows gezien, veel nieuwe muziek leren kennen en weer heerlijk veel typische Graspopsfeer kunnen opsnuiven! Mijn hoogtepunten van de dag waren Alestorm en Steel Panther!

ENGLISH: Depsite the -typically Belgian- precarious wheather, the Friday of Graspop was a good day. I saw a lot of nice shows, I discovered a lot of new music and I got my part of the lovely Graspop atmosphere. My highlights of the day were definitely Alestorm and Steel Panther!

SVEA'S GRASPOP REPORT 2014!
ThursdayFriday, SaturdaySunday
Random memories of GMM14